• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۰۳ - ۲۳:۰۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ادعاها درباره ورود ویروس جدید به کشور باید بر‌اساس مدارک باشد/ اینکه چرا پروازها از لندن به تهران لغو نشده، عجیب است

ناجی گفت: الان دو کشور عمده درباره واریانت‌های جدید داریم که آفریقای‌جنوبی و بریتانیا است و تمام کشورها فضای هوایی کشور خود را روی این کشورها بسته‌اند. طبیعی است که ما باید این کار را انجام دهیم. اینکه چرا این کار را انجام نمی‌دهیم و صبر می‌کنیم و به تاخیر می‌اندازیم عجیب است.

ادعاها درباره ورود ویروس جدید به کشور باید بر‌اساس مدارک باشد/ اینکه چرا پروازها از لندن به تهران لغو نشده، عجیب است

به گزارش «فرهیختگان»، در ادامه در ارتباط با وضعیت موجود و چالش‌های پیش‌رو ابتدا با سیدعلیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری به گفت‌وگو پرداختیم.

ادعاها باید بر‌اساس مستندات و مدارک باشد

ناجی در ارتباط با ادعاهای طرح‌شده در رابطه با جهش ویروس جدید کرونا و احتمال اینکه این جهش در ایران تجربه شده باشد به «فرهیختگان» گفت: «فکر می‌کنم صحبتی که خانم دکتر محرز انجام دادند بر اساس حدس و گمان بوده است. اتفاقا مورد اعتراض ما است. حرف‌هایی که ما بیان می‌کنیم باید بر اساس مستندات و مدارکی باشد که کار روی آن انجام شده است. شاید خانم دکتر مطالعاتی انجام داده ولی من به‌عنوان ویروس‌شناس فعال می‌دانم کار به‌صورت روتین برای پایش ژنتیکی کرونا در ایران انجام نمی‌دهیم و یکی از اعتراضات ما همین است. همین واریانت جدید در انگلستان و آفریقای‌جنوبی که دو کشور عمده این واریانت‌ها هستند، یک موتاسیون و مجموعه‌ای از 6-5 آزمایشگاه بزرگ در سراسر بریتانیا است که چندین‌ماه پیش این نیت را داشتند که 10 درصد از جمعیت موارد کرونا در بیماران را مورد پایش ژنتیکی قرار دهند تا تغییرات آن را در کشور خود تحت بررسی داشته باشند. این واریانت‌ها را گزارش کردند که از اواخر شهریور اولین مورد بود و اخیرا شیوع بالایی پیدا کردیم که حاصل همین کار بزرگ کنسرسیوم ژنومیک بریتانیا است. همین‌طور در آفریقای‌جنوبی مطرح است که مراکز متعددی در این زمینه وجود دارد که با تکنولوژی‌های جدید این کار را انجام می‌دهند و مشاهده شده موج دوم در آفریقای‌جنوبی مربوط به این واریانت‌ها است.»

در بهار این ویروس جدید در آمریکا، برزیل و استرالیا دیده شده بود

ناجی ادامه داد: «البته این نکته را بیان کنم دو واریانتی که درباره آفریقای‌جنوبی و بریتانیا صحبت می‌کنیم یکسان نیستند اما موتاسیون‌ها و جهش‌های مشترک هم دارند. نباید تصور کرد این دو یکسان هستند. اینها کار علمی و مستند علمی است و صحبت ناجوری که درباره این موضوع توسط خانم دکتر محرز انجام شده حساسیت‌برانگیز است. وقتی بیان می‌کنیم در ماه‌های خرداد و مرداد چنین مواردی داشتیم و از نظر زمانی تقدم بر دنیا دارد یعنی ما به گردن می‌گیریم که این واریانت را به دیگران داده‌ایم. البته از نظر ویروس‌شناسی بحثی در این زمینه داریم چون سابقه این واریانت‌ها مختص به الان بریتانیا نیست. موتاسیونی در این واریانت است که هم در واریانت آفریقای‌جنوبی است و هم در واریانت بریتانیا. این موتاسیون به نام N501Y است. این باعث شده موضوعی که بیان می‌کنیم نزدیک به 70 درصد انتقال بیماری را در افراد بیشتر کرده مربوط به این امر است. ویروس تغییری کرده که راحت‌تر می‌تواند به سلول بچسبد. این موتاسیون N501Y که در پروتئین ویروس صورت گرفته است، جدای از موتاسیون قبلی است، سابقه داشته در بهار و در کشور آمریکا، برزیل و استرالیا دیده شده است و مواردی با این موتاسیون شناسایی شده است. اینکه در بهار تا الان اینها باعث شده که به کشورهای دیگر منتقل شود و به تعداد زیادی با تغییرات دیگری که در آنها به‌وجود آمده شیوع و گسترش بیشتری پیدا کند یا در اثر فشار ایمنولوژیک و خودبه‌خود این درون کشورها ایجاد شده است. اینها مسائلی است که باید روی آن تحقیق شود. به‌طور کلی اگر این شیوع را به گردن بگیریم که زودتر از همه اینها مواردی را داشتیم بهره‌برداری‌های سیاسی در این زمینه صورت می‌گیرد و برای کشور ما درست نیست. به‌نظرم در وزارت بهداشت وقتی وزیر مجبور می‌شود برای اینکه این اظهارنظر را خنثی کند بگوید ما هیچ ردیابی نداشتیم و این درست است چون ممکن است هیچ کاری روی این موضوع نکرده باشیم. ممکن است الان بخواهیم این کار را شروع کنیم. باید در وزارت بهداشت با تمام کسانی که در این کمیته‌ها و ستادها هستند، صحبت شود چون شخصیت حقوقی پیدا می‌کنند و بعد صحبت از سوی سخنگوی وزارتخانه انجام شود و اینکه بدون استناد، این حرف‌ها را بیان کنیم تبعات علمی و سیاسی برایمان به‌همراه دارد.»

اینکه چرا پروازها از لندن به تهران لغو نشده، عجیب است

رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح در رابطه با راهکاری که ایران باید از این به بعد در پیش بگیرد، گفت: «خیلی سریع باید پروازها را قطع کنیم. ابتدا گفتند پروازها قطع شد و شنیدیم تهران به لندن قطع شده ولی لندن به تهران قطع نشده است. دقیقا همان کاری که نباید انجام شود را انجام می‌دهند. اروپا و خیلی از کشورهای دیگر فضای هوایی خود را به کشورهای عمده‌ای که وجود دارد بسته‌اند. الان دو کشور عمده درباره این واریانت‌ها داریم که آفریقای‌جنوبی و بریتانیا است و تمام کشورها فضای هوایی کشور خود را روی این کشورها بسته‌اند. طبیعی است که ما باید این کار را انجام دهیم. اینکه چرا این کار را انجام نمی‌دهیم و صبر می‌کنیم و به تاخیر می‌اندازیم عجیب است. البته شنیده‌ام آخرین پرواز هم به لندن می‌رود تا افراد باقیمانده در لندن را بیاورند. نباید از لندن مسافری داشته باشیم. این اصول اولیه است که در زمان اولیه شروع کرونا در کشور ایران انجام نداده‌ایم. هفته‌ها و ماه‌ها بعد پروازها از چین به ایران انجام می‌شد و همین‌طور از کشورهای دیگر که شیوع داشتند این پروازها انجام می‌شد. نکته دیگر این است با توجه به اینکه فهمیده‌ایم و می‌دانیم که این ویروس باهوشی است و ما هم باید خیلی هوشمند در‌برابر آن عمل کنیم و این ویروس از کمترین خطاها استفاده می‌کند تا خود را استمرار دهد، بنابراین برای کل دنیا این تاسف را می‌خورم که خیلی از کشورها در کنترل کووید تعلل کردند، بحث ایمنی گله‌ای را در ذهن خود داشتند و الان چوب آن را می‌خورند. انگلستان از این موضوع برگشت ولی همچنان سوئد این را ادامه می‌دهد و تلفات بالایی هم دارد و پادشاه سوئد که هیچ‌گاه اظهارنظر سیاسی نمی‌کرد، گفته خوب عمل نکردیم و از دولت انتقاد کرد. خیلی‌ها در سوئد اذعان دارند با این روش سالمندان را قتل‌عام می‌کنند و بیشترین کشته‌ها را در سالمندان دارند. در هر صورت برخورد با این پاندمی، اصولی دارد که همه کشورها باید به آن مقید باشند. چون هرچه اجازه دهیم ویروس گسترش یابد و بین انسان‌ها چرخش داشته باشد، احتمال اینکه ویروس‌ها خود را تغییر دهند و ما شاهد این واریانت‌ها باشیم، زیاد خواهد شد. بنابراین باید واکسیناسیون را سریع در کشور آغاز کنیم.»

 

اخبار مرتبط:

 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار